استان کبک : فرانسه‌ی قاره‌ی آمریکا

2

استان کبک متفاوت‌ترین و متمایزترین استان کانادا است و به خاطر فرانسوی‌زبان بودن اکثریت جمعیتش، بیشتر شبیه کشور فرانسه است تا استانی متعلق به آمریکای شمالی. مونترال دومین شهر بزرگ کانادا در همین استان واقع شده است و شهری بسیار مدرن و به قول خود کانادایی‌ها اروپایی است. مرکز این استان، شهر کبک است که رنگ و بوی فرانسوی‌ آن بیشتر از تمام شهرهای دیگر کاناداست.

استان کبک از نظر مساحت، بزرگ‌ترین استان کاناداست. شاید ندانید که استان کبک، 750 هزار دریاچه‌ی کوچک و بزرگ را در دل خود جای داده و 130 هزار رودخانه در این استان جریان دارند. استان کبک 3 درصد از آب‌های کل کره‌ی زمین را در خود دارد و نیمی از مساحت این استان را جنگل‌ها تشکیل داده‌اند.

مهاجرت به استان کبک

مهاجرت به استان کبک، متفاوت از مهاجرت به استان‌های دیگر کانادا است. اگرچه استان‌های دیگر نیز از این نظر تفاوت‌هایی با هم دارند، اما کلاً برنامه‌های استانی مهاجرت به کبک، تفاوت‌های فراوانی با دیگر استان‌ها دارد و گویی این استان، ایالتی جدا از کشور کاناداست.

تمام فرایندها و مراحل اخذ مجوز کار، مجوز تحصیل یا اخذ اقامت دائم کبک، پیچیده‌تر و طولانی‌تر از سایر استان‌هاست. ثبت نام در مدارس کبک نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مثلا اگر به کبک مهاجرت کنید و اصرار داشته باشید که فرزندتان در مدرسه‌ای انگلیسی‌زبان درس بخواند، ثبت نام در این مدارس، تشریفات اداری پیچیده‌ای دارد. همین پیچیدگی‌ها در مورد درخواست بیمه‌های درمان نیز صادق است. از این رو قبل از هر اقدام، بهتر است از وب‌سایت رسمی اداره خدمات دولتی کبک، اطلاعات لازم درباره مهاجرت به استان کبک و زندگی در شهرهای مختلف این استان رو مطالعه کنید.

مساله‌ زبان در استان کبک
مساله‌ زبان در استان کبک

مساله‌ زبان در استان کبک

یکی از دغدغه‌های اصلی مهاجرت به استان کبک و زندگی در این استان، مساله زبان است. تقریبا 55 درصد از کل جمعیت این استان، فقط به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند، 5 درصد فقط انگلیسی حرف می‌زنند، و 40 درصد نیز به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی مسلط‌اند.

در این میان، مونترال که بعد از پاریس بزرگ‌ترین شهر فرانسوی‌زبان دنیاست، شهری دوزبانه است که بیش از نیمی از ساکنانش به هر دو زبان تسلط دارند. در دنیای حرفه‌ای و کسب و کار در مونترال، تقریبا 80 درصد از مردم، دوزبانه‌اند. یعنی مثلا در مونترال بسیار عادی است که اگر در یک شرکت یا سازمان، با کسی به زبان فرانسوی شروع به صحبت کنید، به محض این‌که متوجه شود زبان فرانسوی‌تان خوب نیست، خودش صحبت را به زبان انگلیسی ادامه خواهد داد. در مجموع می‌توان گفت که کار و زندگی در استان کبک، اگر زبان فرانسوی ندانید، غیرممکن نیست اما سخت است.

دولت استانیِ کبک برای رفع مشکل زبان مهاجران، اقدام به برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش زبان فرانسوی می‌کند. این طرح که در واقع با مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مدارس استان کبک انجام می‌شود، در قالب کلاس‌های پاره‌وقت و تمام‌وقت برگزار می‌گردد و حضور در این کلاس‌ها برای کسانی که اقامت دائم کبک و پاسپورت کانادا را گرفته باشند رایگان است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید به وب‌سایت اداره مهاجرت استان کبک مراجعه کنید.

تحصیل در استان کبک
تحصیل در استان کبک

تحصیل در استان کبک

در کبک، هم مدارس انگلیسی‌زبان وجود دارد و هم مدارس فرانسوی‌زبان. سیاست دولت کبک این است که مهاجرانِ این استان، برای تسلط به زبان فرانسوی، حتما در مدارس فرانسوی‌زبان تحصیل کنند. فقط کودکانی اجازه‌ی تحصیل در مدارس انگلیسی‌زبان را دارند که والدین‌شان با ویزای موقت (مثل مجوز کار موقت یا مجوز تحصیل) در این استان‌ها هستند.

یک استثنای دیگر هم در این زمینه وجود دارد: کودکانی که یکی از والدین‌شان شهروند کانادا هستند و تحصیلات ابتدایی خود را در خود کانادا در مدارس انگلیسی‌زبان گذرانده‌اند، اجازه دارند تحصیلات متوسطه‌ی خود را نیز در مدارس انگلیسی‌زبان بگذرانند.

سیستم مدارس کبک، تفاوت‌های ساختاری با مدارس سایر استان‌های کانادا دارد. تحصیلات اجباری در استان کبک، از مقطع کودکستان و سپس دبستان آغاز می‌شود. مقطع ابتدایی تا پایه‌ی ششم را پوشش می‌دهد. سپس دانش‌آموز وارد مقطع متوسطه می‌شود. مقطع متوسطه، 5 پایه دارد (که معادل پایه‌های هفتم تا یازدهم در سایر استان‌های کاناداست).

پس از اتمام پایه‌ی پنجم متوسطه، دانش‌‌آموز وارد مقطع دوساله‌ی پیش‌دانشگاهی می‌شود. این مقطع، به‌نوعی، دوره‌ای مقدماتی برای ورود به دانشگاه است. دوره‌ی لیسانس در استان کبک سه ساله است و اگر کسی نخواهد در دانشگاه ادامه تحصیل دهد، می‌تواند یک دوره‌ی سه‌ساله‌ی فنی را بگذارند تا آمادگی ورود به کار و صنعت را پیدا کند.

آب و هوای استان کبک

آب و هوای کبک اساساً سرد و شرجی است و معمولاً حد فاصل ماه‌های نوامبر تا آوریل، همه‌جا برفی و یخبندان است و دمای هوا به طور متوسط، 8-9 درجه زیر صفر است.

این برف و سرما اگرچه برای کسانی که به سرما عادت ندارند ممکن است آزاردهنده باشد، اما به لطف همین سرما و یخبندان، استان کبک یکی از بهترین پیست‌های اسکی در سراسر قاره‌ی آمریکا را ایجاد کرده است. بعلاوه، خود مردم استان کبک که به این نوع آب و هوا عادت دارند، از هر فرصتی که پیش آید، برای گردش و پیاده‌روی و کافه‌گردی و دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند.

مونترال

نوشته های مرتبط

درآمد علوم آزمایشگاهی در کانادا

بهترین گرایش MBA برای مهاجرت

درآمد نقاش ساختمان در کانادا

نوشته های مرتبط

درآمد علوم آزمایشگاهی در کانادا

بهترین گرایش MBA برای مهاجرت

درآمد نقاش ساختمان در کانادا

مونترال که شهری شیک و مدرن است و حسِ بودن در اروپا و فرانسه را القا می‌کند، فقط 75 کیلومتر با مرزهای ایالات متحده آمریکا فاصله دارد.

شهر مونترال، دومین شهر بزرگ کانادا بعد از تورنتو است و حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد. درست است که مونترال به اندازه‌ی تورنتو یا ونکوور مهاجرپذیر نبوده،‌ اما در حال حاضر، زادگاه یک‌چهارم جمعیت این شهر خارج از کانادا بوده است. بیشترین مهاجران مونترال را ایتالیایی‌ها تشکیل داده‌اند. پس از آن‌ها عرب‌ها هستند که با جمعیتی حدود 60 هزار نفر، بزرگ‌ترین اجتماع اعراب در کانادا را در همین شهر مونترال ساخته‌اند.

مونترال کانون اصلی صنایع جدید است. های‌تِک، مولتی‌مدیا، و سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات در این شهر بسیار پرقدرت هستند و شرکت‌های فراوانی در این حوزه‌ها در مونترال فعالیت دارند. دیگر صنایع مطرح این شهر عبارت‌اند از داروسازی، بیوتکنولوژی و هوافضا. صنعت مد و فشن نیز در مونترال بسیار فعال است و حدود 50 هزار نفر در همین صنعت در مونترال مشغول به کارند.

در زمینه‌ی آموزش نیز باید گفت که برترین دانشگاه کانادا (طبق رتبه‌بندی‌های جهانی و ملی)، یعنی دانشگاه مک‌گیل در همین شهر مونترال قرار دارد.

حمل و نقل در مونترال

از نظر حمل و نقل عمومی باید گفت که سیستم حمل و نقل عمومی مونترال، سیستمی بسیار پیشرفته و گسترده است که شامل مترو و اتوبوس می‌شود. متروی مونترال در سال 1966 به بهانه‌ی برگزاری نمایشگاه «اکسپو 67» افتتاح شد. شبکه‌ی اتوبوسرانی مونترال نیز با 160 خط، به تمام نقاط شهر سرویس می‌دهد. یکی از مشکلات حمل و نقل در شهر مونترال، ترافیک کلافه‌کننده‌ی این شهر است.

از سوی دیگر، حتی قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر مونترال، با سایر شهرهای کانادا تفاوت‌هایی دارد. مثلا در همه‌ی استان‌ها و شهرهای دیگر کانادا، گردش به راست آزاد است، اما در مونترال، گردش به راست فقط با در صورت سبز بودن چراغ، آزاد است. توجه داشته باشید که تابلوهای راهنمایی در شهر مونترال، اکثراً فقط به زبان فرانسوی نوشته شده‌اند.

شهر کبک

شهر کبک

شهر کبک اگرچه انتخاب عموم مهاجران نیست، اما مقصدی ایده‌آل برای گردشگری است. آمارها نشان می‌دهد سالانه حدود 6 میلیون نفر از این شهر و مناطق تاریخی‌ و طبیعی‌اش بازدید می‌کنند. اصلی‌ترین منبع درآمد شهر کبک هم همین صنعت گردشگری است.

بخشی از شهر کبک که به کبک قدیمی معروف است، میراث فرهنگی ثبت‌شده در یونسکو است. این بخش از کبک در دل شهر و در منطقه‌ای محصور قرار دارد و اصلی‌ترین جاذبه‌ی توریستی شهر کبک است.

البته گزینه‌های کار و اشتغال در شهر کبک، محدود به صنعت گردشگری نیست. از آن‌جا که شهر کبک مرکز استان است، طبیعتاً اکثر سازمان‌ها و ادارات دولتی استان، در همین شهر مستقر هستند و طبیعتاً کارمندان دولتی، در همین شهر زندگی می‌کنند.

شهر کبک اندکی کمتر از 700 هزار نفر جمعیت دارد و یکی از ارزان‌ترین شهرهای کانادا برای زندگی به حساب می‌آید به طوری که فی‌المثل هزینه مسکن در این شهر، پایین‌تر از متوسط قیمت مسکن در کل کاناداست.

از جمله صنایع دیگری که در این شهر رونق دارند و اشتغال ایجاد کرده‌اند می‌توان به صنایع کامپیوتری، روباتیک، داروسازی، محیط زیست و ارتباطات و اطلاعات اشاره کرد.

از نظر آب و هوا، این شهر نیز مانند مونترال، آب و هوایی سرد دارد و مثل مونترال، تفریحات اکثر مردم به برف و سرما گره خورده است: اسکی، اسنوبورد، اسکیت و هاکی از جمله‌ی این تفریحات و سرگرمی‌ها هستند.

در مورد سیستم مدارس و آموزش و پرورش شهر کبک نیز مانند مونترال، اکثر مدارس، فرانسوی‌زبان هستند.

سایر شهرها

مسلما شهرهای استان کبک، محدود به مونترال و کبک نیستند. این استان، شهرهای دیگری نیز دارد که عمدتاً شهرهای کوچک و کم‌جمعیت‌اند و البته رنگ و بوی فرانسوی بیشتری دارند و زندگی انگلیسی‌زبانان در آن‌ها سخت‌تر از شهر کبک و مونترال است. این شهرها عبارت‌اند از:

  • گتینو
  • ماتاگامی
  • تروا ریویر
  • شربروک
  • سگنه
  • کوجوآک
  • اینوکجوآک

امیدواریم این مقاله، آشنایی شما با استان زیبای کبک را بیشتر کرده باشد.

۲ نظرات
  1. علی می گوید

    با سلام احترام
    واقعا ممنونم بابت محتوا حرفه ای تون

    1. رهپویان مهاجر می گوید

      سلام وقت بخیر
      خوااهش میکنم نظر لطف شماست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.