حقوق کارگران در کانادا

0

حقوق کارگران در کانادا و شرایط کار و همچنین قوانین کار برای کارگران بین المللی در کانادا از جمله موضوعات مطرح شده در این مقاله می باشد. بدین منظور گروه مشاوران موسسه مهاجرتی و حقوقی رهپویان مهاجر آتی نگر در این مقاله به بررسی حقوق و درآمد کارگران و شرایط استخدام آن ها در کانادا پرداخته اند تا در صورتی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق کار را دارید، اطلاعات خوبی را کسب کنید.

 

قوانین استخدام در کانادا چیست؟

قوانین استخدام Employment Standards Act به مجموعه ای از قوانین اطلاق می شود که از حقوق کارگران در برابر کارفرماها حمایت می کند. قوانین استخدام کارگران در ایالت های مختلف کانادا با هم متفاوت است. قوانین استخدام تصویب شده در ایالت کبک با قوانین استخدام ایالت اونتاریو از بسیاری جهان با هم تفاوت دارند.

از آنجا که قوانین استخدام در هر 6 ماه دچار تغییر می شوند، آگاهی از این قوانین برای کارگرانی که قصد کار و اشتغال در کانادا را دارند الزامی است. البته شما می توانید مهاجرت به کانادا از طریق خود اشتغالی را نیز بررسی کنید.

قوانین استخدام در کانادا چیست؟

حقوق کارگران در کانادا و قوانین استخدام

بر اساس قوانین کار کانادا، کارفرماها می توانند متقاضیان زیر 17 سال را برای کار در کارخانه ها، خدمات حمل و نقل، تعمیر و نگهداری، ارتباطات و یا شرکت های خدماتی استخدام کنند. البته استخدام متقاضیان زیر 17 سال بر اساس قوانین زیر می باشد:

  • متقاضی زیر 17 سال موظف به حضور در مدرسه نباشد.
  • متقاضی زیر 17 سال برای کار در مشاغل زیرزمینی و معدن استخدام نشود.
  • متقاضی زیر 17 سال بر اساس قوانین استخدام رسمی برای آن کار خاص استخدام شود.

حقوق کارگران در کانادا و قوانین استخدام

متوسط حقوق کارگران در کانادا در سال 2022

متوسط حقوق و دستمزد کارگران عمومی در کانادا در سال 2022 سالانه در حدود 29.250 دلار و یا در هر ساعت در حدود 15 دلار می باشد. متوسط حقوق و دستمزد سالانه برای کارگران بدون تجربه کاری در کانادا در حدود 26.360 دلار و برای کارگران باتجربه و باسابقه سالانه تا حدود 35.100 دلار می باشد.

نرخ بیکاری در کانادا در سال 2022

کارگران و متقاضیان علاقمند به کار و اشتغال در کانادا باید به نرخ بیکاری، نرخ تورم و تعداد فرصت های کاری در این کشور توجه کنند. میزان نرخ بیکاری نشان دهنده فرصت های شغلی موجود برای کار و اشتغال در کانادا می باشد. تا ماه می 2022 تعداد 18.559.000 متقاضی در کانادا مشغول کار و اشتغال می باشند. نرخ بیکاری در ماه های مختلف سال 2022 کانادا در جدول زیر ارائه شده است:

تاریخ درصد نرخ بیکاری در سال 2022
30 می 2022 در حدود 8.2%
30 اپریل 2022 در حدود 8.10%
31 مارچ 2022 در حدود 7.50%
28 فوریه 2022 در حدود 8.20%
31 ژانویه 2022 در حدود 9.40%

نرخ بیکاری در کانادا در سال 2021

میزان دستمزد و حقوق کارگران در کانادا

بر اساس آمارها از سال 2007 تاکنون دستمزد و درآمد کارگران کانادایی در حدود 24% افزایش یافته است. به طور کلی متوسط دستمزد و حقوق کارگران مشغول کار در کانادا در حدود 50.000 دلار کانادا در سال می باشد. ذکر این موضوع ضروری است که پردرآمدترین مشاغل کانادا دارای 3 برابر این میزان دستمزد و درآمد می باشند.

مینیمم دستمزد و حقوق کارگران در کانادا

هر ایالت کانادا استانداردها و قوانین خاص خود در مورد میزان حقوق و مینیمم دستمزد کارگران را دارد. مینیمم حقوق و دستمزد کارگران بر اساس مجموعه قوانین و مقررات دولتی تصویب می شود. سن کارگران، کارگران معلول، کارهای خانگی و دورکاری، کارهای مزرعه و کارگران خانگی در تعیین مینیمم دستمزد کارگران در کانادا تاثیر فراوانی دارند. جدول زیر به ارائه مینیمم نرخ دستمزد و حقوق کارگران در هر کدام از 13 ایالت کانادا در سال 2022 می پردازد:

ایالت های کانادا میزان مینیمم دستمزد و حقوق کارگران در سال 2022
آلبرتا کارگر عمومی: 15.00 دلار در هر ساعت از اکتبر سال 2018
بریتیش کلمبیا کارگر عمومی: 14.60دلار در هر ساعت از ژوئن سال 2020 و در حال افزایش به 15.20 دلار در ژوئن سال 2022
مانیتوبا کارگر عمومی: 11.90 دلار در هر ساعت از اکتبر سال 2020

کارگر بخش خدمات امنیتی: 12.50 دلار در هر ساعت از اکتبر سال 2017

نیوبرانزویک کارگر عمومی: 11.75 دلار در هر ساعت از اپریل 2022
نیوفاندلند و لابرادور کارگر عمومی: 12.50 دلار در هر ساعت از اپریل 2022 و در حال افزایش به سمت 12.75 دلار در اکتبر 2022
سرزمین های شمال غربی کارگر عمومی: 13.46 دلار در هر ساعت از اپریل 2018 و در حال افزایش به سمت 15.20 دلار در سپتامبر 2022
نوااسکوشیا استخدام با دارا بودن بیش از 3 ماه تجربه کاری 12.95 دلار در هر ساعت از اپریل 2022 و در حال افزایش به سمت 12.55 دلار در هر ساعت
نوناوات کارگر عمومی: 16.00 دلار در هر ساعت از اول اپریل 2020
اونتاریو کارگر عمومی: از 14.25 دلار در هر ساعت از اکتبر 2020 و در حال افزایش به سمت 14.35 در هر ساعت دلار در اکتبر 2022
جزیره پرنس ادوارد 13.00 دلار در هر ساعت از اپریل 2022 از 12.85 دلار در هر ساعت
کبک کارگر عمومی: 13.10 دلار در هر ساعت از اپریل 2020 و در حال افزایش به سمت 13.50 دلار در هر ساعت در می 2022

خدمه هتل و رستوران: انعام های دریافتی از می 2020 به سمت 10.80 دلار افزایش تا می 2022

ساسکاچوان کارگر عمومی: 11.45 دلار در هر ساعت از 11.32 دلار در اکتبر 2020
یوکان کارگر عمومی: 13.85 دلار در هر ساعت از 13.71 دلار در اپریل 2022

 

مینیمم دستمزد و حقوق کارگران در کانادا

پردرآمد ترین و کم درآمدترین مشاغل کارگری در کانادا

کارگران مشغول کار در بخش های معدن و استخراج و تولید نفت و گاز از پردرآمدترین مشاغل در کانادا می باشند. کارگرانی که در بخش های خدماتی و کسب و کارهای خرده فروشی می باشند، دارای کم ترین درآمد در کانادا می باشند. برخی از کم درآمدترین مشاغل در کانادا عبارت است از:

  • آشپز در فست فود
  • ظرف شو
  • متصدی بار
  • صندوق دار
  • خدمتکار غذا و نوشیدنی
  • کمک دستیار آشپزخانه رستوران
  • مسئول کانتر غذا در رستوران
  • پرستار کودک
  • متصدی مرکز خدمات

پردرآمد ترین و کم درآمدترین مشاغل کارگری در کانادا

بازار کار کارگران در کدام شهرهای کانادا پرتقاضاتر است؟

کارگران با دارا بودن مجوز قانونی کار در کانادا می توانند در همه شهرها و ایالت های این کشور به کار مشغول شوند. اما به طور کلی بهترین ایالت های کانادا برای کار کارگران شهرهای ادمنتون، تورنتو، ونکوور، کلگری و مونترال می باشند. بالا بودن رشد و توسعه اقتصادی در این چند شهر بزرگ کانادا فرصت های شغلی گوناگونی را برای کارگران به وجود آورده است. علاوه بر این اوضاع کار کارگران در شهرهای کبک، مونکنتون و کینگ استون نیز مناسب است.

  • در ایالت های نیوفاندلند، لابرادور، جزیره پرنس ادوارد و آتلانتیک به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری فرصت های شغلی کمتری وجود دارد.
  • بالاترین میزان درآمد و حقوق کارگران مربوط به شهر ادمنتون و پایین ترین حقوق مربوط به شهر هالیفکس می باشد.

بازار کار کارگران در کدام شهرهای کانادا پرتقاضاتر است؟

حقوق کارگران در کانادا و عدم تبعیض

بر اساس قانون بشر کشور کانادا، همه موسسه ها، کارخانه ها، شرکت های خصوصی و دولتی، بانک ها، شرکت های حمل و نقل، شرکت های مخابراتی و شرکت های پخش و توزیع باید از قوانین کار در مورد کارگران تبعیت کنند. بر این اساس رفتار به از دور تبعیض و نابرابری در زمینه اشتغال و خدمات در مقابل همه کارگران مشغول کار در کانادا الزامی است.

  • بر اساس قوانین کار در کانادا فرقی میان زن و مرد و سفیدپوست و سیاه پوست از لحاظ حقوق و دستمزد و ساعت های کاری وجود ندارد.
  • ملاک کار کارگران در کانادا توانایی انجام کار، مهارت های تخصصی و حرفه ای می باشد.
  • دستمزد ماهانه کارگران بر اساس میزان کار و توانمدی زن و مرد به صورت یکسان پرداخت می شود.
  • با وجود عدم تبعیض در قوانین کار کارگران در کانادا درصد مشارکت نیروی کار زنان در کانادا 42% و نیروی کار مردان در حدود 58% می باشد.

حقوق کارگران در کانادا و عدم تبعیض

حقوق کارگران در کانادا و وظایف شغلی

کارگران عمومی در کانادا بر اساس قوانین این کشور وظایف شغلی مختلفی دارند. گرچه دولت کانادا با صنعتی و پیشرفته شدن بسیاری از صنایع ماشین ها و ربات ها را جایگزین نیروی کاری انسانی کرده است، اما هنوز در بسیاری از بخش ها کارگران مسئولیت بسیاری از کارهای ظریف تا پیچیده را بر عهده دارند. برخی از وظایف شغلی کارگران در کارخانه ها و صنایع کانادا عبارت است از:

  • جابجایی کالاها و محصولات
  • بسته بندی کالاها
  • جدا کردن مواد زائد از محصولات
  • انجام کارهای دقیق و ظریف بر روی کالاها

حقوق کارگران در کانادا و وظایف شغلی

حقوق کارگران در کانادا و فرصت های شغلی

رشد روزافزون صنعتی و دیجیتالی شدن صنایع کانادا باعث شده است تا انواع دیگری از فرصت های شغلی در حوزه های کامپیوتری در این کشور ایجاد شود. مشاغلی مانند طراحی سیستم های کامپیوتری و برنامه ریزی کامپیوتری که در چند سال اخیر در حدود 50% در کانادا افزایش یافته اند، فرصت های شغلی مختلفی در این زمینه را در کانادا به وجود آورده اند.

از زمان بحران اقتصادی کارخانه ها و شرکت های تولیدی با کمبود نیروی کاری مواجه می باشند و بر این اساس در حال حاضر در حدود 550.000 فرصت شغلی برای کار کارگران در کانادا وجود دارد.

حقوق کارگران در کانادا و فرصت های شغلی

حقوق کارگران در کانادا و مهارت های شغلی

کارگران برای کار در کانادا علاوه بر تخصص کاری نیازمند مهارت های مشخصی می باشند. دارا بودن مهارت و تسلط به زبان انگلیسی برای کار در بیشتر ایالت ها و زبان فرانسه در ایالت کبک الزامی است. کارگران برای برخی کارها نیازمند دارا بودن مهارت کار با کامپیوتر و نرم افزارهای کامپیوتری می باشند. به دلیل وجود مهاجران فراوان در کشور کانادا تدریس به زبان مادری نیز یک گزینه خوب برای کار می باشد.

حقوق کارگران در کانادا و مهارت های شغلی

حقوق کارگران در کانادا و مهاجرت کاری

کارگران برای مهاجرت کاری و شغلی به کانادا می توانند از طریق برنامه مهاجرتی سیستم اکسپرس اینتری کانادا Express Entry اقدام کنند. کارگران از طریق این برنامه مهاجرتی و با دارا بودن دعوتنامه کاری از طرف کارفرمای کانادایی می توانند به این کشور مهاجرت کنند. کارفرماهای کانادایی در شرایط عدم وجود کارگران بومی کانادا برای فرصت شغلی موجود در کانادا کارگران بین المللی را استخدام می کنند.

حقوق کارگران در کانادا و مهاجرت کاری

حقوق کارگران در کانادا و ساعات کاری

نوشته های مرتبط

درآمد علوم آزمایشگاهی در کانادا

بهترین گرایش MBA برای مهاجرت

نوشته های مرتبط

درآمد علوم آزمایشگاهی در کانادا

بهترین گرایش MBA برای مهاجرت

به طور کلی هر کارگر معمولی در کانادا در حدود 2080 ساعت در سال کار می کند. البته این رقم مربوط به کارگرانی است که در هفته حدود 40 ساعت به کار و اشتغال مشغولند. کارگران پاره وقت سالانه کمتر از این میزان کار می کنند. مجموع 2080 ساعت کار در سال برای کارگران شامل 8 ساعت کار روزانه با 12 روز تعطیلی سالانه می باشد.

حقوق کارگران در کانادا و ساعات کاری

حقوق کارگران در کانادا و تعطیلات کاری

بر اساس قوانین فدرال کانادا کارگران در طول سال دارای 9 روز تعطیل رسمی با حقوق می باشند. البته قوانین کارگران فدرال، کارگران ایالتی، کارگران پاره وقت و کارگران بخش خصوصی در کانادا با هم تفاوت دارند و کارفرماها بر اساس قوانین کار روزهای کاری و تعطیل را انتخاب می کنند.

  • بر اساس قوانین ملی کانادا کارگران در روزهای تعطیل رسمی حق کار ندارند و اگر کارگری ملزم به کار در این روزهای تعطیل باشد باید از 1.5 تا 2 برابر حقوق روز کاری را دریافت کند.
  • کارگران در کانادا می توانند با موافقت کارفرما مرخصی بدون حقوق داشته باشند.
  • بر اساس قوانین فدرال 9 روز تعطیل رسمی کارگران شامل روزهای کریسمس، روز شکرگزاری، روز ویکتوریا، روز مموریال، روز باکسینگ، روز کانادا، روز کارگر، جمعه خوب و روز سال نو می باشد.

حقوق کارگران در کانادا و تعطیلات کاری

حقوق کارگران در کانادا و اضافه کاری

اضافه کاری به هر یک ساعت کار اضافه و بیشتر از حد معمول روزانه گفته می شود. بر این اساس کارگران با کار در روزهای تعطیل مشمول پرداخت حقوق آن روز و اضافه کاری از 1.5 تا 2 برابر حقوق استاندارد روزانه می باشند. بر اساس قوانین کار کانادا مدیران، پزشکان، دندانپزشکان، وکلا، معماران و مهندسان از دریافت اضافه کاری معاف می باشند.

  • کارگرانی که با اطلاع کارفرما مشمول اضافه کاری در محل کار خود می شوند، می توانند تا 100% حقوق ماهانه خود را به عنوان اضافه کار دریافت کنند.

حقوق کارگران در کانادا و اضافه کاری

حقوق کارگران در کانادا و مرخصی با حقوق

بر اساس قوانین کار کانادا، کارگران و نیروی کار این کشور می توانند تا 2 هفته در سال از مرخصی با حقوق استفاده کنند. نیروی کاری در کانادا می توانند از مرخصی های اضطراری، مرخصی استعلاجی، مرخصی بارداری و مرخصی نگهداری از فرزند استفاده کنند. قوانین کاربرد مرخصی با حقوق در کانادا برای کارگران و نیروی کاری عبارت است از:

  • کارگرانی که در حدود 3 سال برای یک کارفرما کار می کنند، می توانند 3 هفته مرخصی با حقوق داسته باشند.
  • کارگران و نیروی کار به ازای هر سال کار باید یک تا 2 روز مرخصی با حقوق داشته باشند.
  • اگر کارگر و نیروی کار در حدود یک سال بیکار باشند، میزان مرخصی با حقوق آن ها برابر با ماه هایی است که به کار مشغول بوده اند.

حقوق کارگران در کانادا و مرخصی با حقوق

حقوق کارگران در کانادا و بیمه

یکی از مهم ترین موارد در بحث قوانین کار و استخدام کارگران موضوع بیمه کار Employment Insurance می باشد. در واقع می توان گفت که در همه کشورهای جهان بیمه به نوعی پس اندازی برای روزهای پیری و ازکارافتادگی و یا بیماری است. به طور کلی در قوانین کار کانادا 2 نوع قانون بیمه وجود دارد:

  • بیمه کمک هزینه پایه که مختص کارگرانی است که بر اساس قانون تعدیل نیرو از کار خود بیکار شده اند.
  • بیمه کمک هزینه خاص که مختص کارگران باردار، بیمار و کارگرانی است که ملزم به نگهداری از بیمار در خانه می باشند.

حقوق کارگران در کانادا و بیمه

خدمات موسسه مهاجرتی رهپویان مهاجر برای کار کارگران در کانادا

کارگران و متقاضیانی که قصد کار و اشتغال در کانادا را دارند، می توانند از طریق شرکت در برنامه مهاجرتی سیستم اکسپرس اینتری کانادا به این کشور مهاجرت کنند. این متقاضیان برای مهاجرت کاری به کانادا می توانند با مشاوره با مشاوران موسسه مهاجرتی و حقوقی رهپویان مهاجر اقدام کنند. گروه مشاوران ارشد این موسسه با بررسی شرایط کارگران بهترین گزینه مهاجرتی را به آن ها ارائه می دهند.

ارسال مدارک متقاضیان و اخذ ویزای کار کانادا از جمله خدمات مهاجرت شغلی مشاوران این موسسه مهاجرتی می باشد. علاوه بر این پیگیری پرونده های مهاجرتی از طریق وکلای مجرب در کشورهای استرالیا، کانادا و ایران می تواند به نوعی تضمین اخذ ویزای کار کانادا برای کتقاضیان و کارگران باشد.

سخن پایانی

در این مقاله حقوق کارگران در کانادا و شرایط استخدام و کار کارگران در این کشور مورد بررسی قرار گرفت. کارگران و متقاضیان کار در کانادا از طریق برنامه مهاجرتی اکسپرس اینتری می توانند مجوز کار کانادا را دریافت کنند. به دلیل تبعیت کانادا از قوانین کار استاندارد کارگران در این کشور از مزیت های فراوان حقوق و مزایا و بیمه شغلی برخوردار می شوند.

اگر در مورد شرایط کار در کانادا و حقوق و درآمد کارگران در این کشور نیازمند اطلاعات بیشتر می باشید، با گروه مشاوران ارشد موسسه مهاجرتی و حقوقی رهپویان مهاجر آتی نگر مشاوره کنید. گروه مشاوران این موسسه برتر در شعبه های تهران، شیراز، کرج و مشهد در همه ساعت های کاری هفته آماده ارائه اطلاعات لازم به متقاضیان عزیز می باشند.

سوال های متداول در مورد حقوق کارگران در کانادا

  1. قوانین استخدام در کانادا چیست؟

قوانین استخدام Employment Standards Act به مجموعه ای از قوانین اطلاق می شود که از حقوق کارگران در برابر کارفرماها حمایت می کند. قوانین استخدام کارگران در ایالت های مختلف کانادا با هم متفاوت است. قوانین استخدام تصویب شده در ایالت کبک با قوانین استخدام ایالت اونتاریو از بسیاری جهان با هم تفاوت دارند.

  1. قوانین استخدام متقاضیان زیر 17 سال در کانادا چگونه است؟
  • متقاضی زیر 17 سال موظف به حضور در مدرسه نباشد.
  • متقاضی زیر 17 سال برای کار در مشاغل زیرزمینی و معدن استخدام نشود.
  • متقاضی زیر 17 سال بر اساس قوانین استخدام رسمی برای آن کار خاص استخدام شود.

 

  1. عدم تبعیض در مورد حقوق کارگران در کانادا چگونه است؟
  • بر اساس قوانین کار در کانادا فرقی میان زن و مرد و سفیدپوست و سیاه پوست از لحاظ حقوق و دستمزد و ساعت های کاری وجود ندارد.
  • ملاک کار کارگران در کانادا توانایی انجام کار، مهارت های تخصصی و حرفه ای می باشد.
  • دستمزد ماهانه کارگران بر اساس میزان کار و توانمندی زن و مرد به صورت یکسان پرداخت می شود.
  1. آیا فرصت های شغلی کافی برای نیروی کار در کانادا وجود دارد؟

از زمان بحران اقتصادی کارخانه ها و شرکت های تولیدی با کمبود نیروی کاری مواجه می باشند و بر این اساس در حال حاضر در حدود 550.000 فرصت شغلی برای کار کارگران در کانادا وجود دارد.

  1. میزان افزایش دستمزد و حقوق کارگران در کانادا چقدر است؟

بر اساس آمارها از سال 2007 تاکنون دستمزد و درآمد کارگران کانادایی در حدود 24% افزایش یافته است. به طور کلی متوسط دستمزد و حقوق کارگران مشغول کار در کانادا در حدود 50.000 دلار کانادا در سال می باشد.

  1. پردرآمد ترین و کم درآمدترین مشاغل در کانادا در کدام بخش ها می باشند؟

کارگران مشغول کار در بخش های معدن و استخراج و تولید نفت و گاز از پردرآمدترین مشاغل در کانادا می باشند. کارگرانی که در بخش های خدماتی و کسب و کارهای خرده فروشی می باشند، دارای کم ترین درآمد در کانادا می باشند.

  1. کم درآمدترین مشاغل در کانادا کدامند؟
  • آشپز در فست فود
  • ظرف شو
  • متصدی بار
  • صندوق دار
  • خدمتکار غذا و نوشیدنی
  • کمک دستیار آشپزخانه رستوران
  • مسئول کانتر غذا در رستوران
  • پرستار کودک
  • متصدی مرکز خدمات
  1. بازار کار کارگران در کدام شهرهای کانادا پرتقاضاتر است؟

کارگران با دارا بودن مجوز قانونی کار در کانادا می توانند در همه شهرها و ایالت های این کشور به کار مشغول شوند. اما به طور کلی بهترین ایالت های کانادا برای کار کارگران شهرهای ادمنتون، تورنتو، ونکوور، کلگری و مونترال می باشند. بالا بودن رشد و توسعه اقتصادی در این چند شهر بزرگ کانادا فرصت های شغلی گوناگونی را برای کارگران به وجود آورده است.

  1. آیا امکان مهاجرت کاری برای کارگران به کانادا وجود دارد؟

بله. کارگران برای مهاجرت کاری و شغلی به کانادا می توانند از طریق برنامه مهاجرتی سیستم اکسپرس اینتری Express Entry اقدام کنند. کارگران از طریق این برنامه مهاجرتی و با دارا بودن دعوتنامه کاری از طرف کارفرمای کانادایی می توانند به این کشور مهاجرت کنند.

 

  1. ساعت کاری کارگران در کانادا چگونه است؟

به طور کلی هر کارگر معمولی در کانادا در حدود 2080 ساعت در سال کار می کند. البته این رقم مربوط به کارگرانی است که در هفته حدود 40 ساعت به کار و اشتغال مشغولند. کارگران پاره وقت سالانه کمتر از این میزان کار می کنند. مجموع 2080 ساعت کار در سال برای کارگران شامل 8 ساعت کار روزانه با 12 روز تعطیلی سالانه می باشد.

در این مقاله حقوق کارگران در کانادا مورد بررسی دقیق قرار گرفت. اگر در مورد مهاجرت شغلی به کانادا، شرایط کار کارگران در کانادا، مهاجرت به کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری Express Entry و یا شرایط اخذ ویزای کار کانادا نیازمند کسب اطلاعات بیشتر می باشید، با مشاوران موسسه مهاجرتی و حقوقی رهپویان مهاجر آتی نگر مشاوره کنید و یا به وب سایت این موسسه www.rahpoyan-mohajer.ir مراجعه کنید.

www.canada.ca

www.canpay.com

www150.statcan.gc.ca

www.payworks.ca

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.