مهاجرت به اوکراین از طریق کار در سال 2021

0

می­توان ادعا کرد که تابعیت اوکراین آرزوی بسیاری از مردم ایران است چرا که هزینه زندگی در این کشور و درواقع هزینه اقامت اوکراین در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین­تر است. یکی دیگر از دلایل جذابیت این کشور آب‌وهوای معتدل و طبیعت زیبا و چشم­نواز اوکراین است و به‌طورکلی می­توان گفت معایب مهاجرت به اوکراین بسیار محدود هستند.کار در اوکراین ، مهاجرت کاری به اوکراین و قوانین اخذ اقامت این کشور به واسطه کار در اوکراین و همچنین شرایط و قوانین مهاجرت کاری به این کشور را در این مقاله به صورت تخصصی مورد بررسی علمی قرار می دهیم تا در صورتی که کشور اوکراین را مقصد مهاجرتی خود قرار داده اید با اطلاعات حقوقی کافی اقدام به مهاجرت به این کشور نمایید.

 

مهاجرت به اوکراین از طریق کار در سال 2021

مهاجرت به اوکراین از طریق کار

معمولاً افرادی که به چند زبان مهارت دارند، شرایط بهتری برای یافتن شغل مورد نظر خود در اوکراین خواهند داشت. جستجوی کار و یافتن شغل مناسب در اوکراین نسبتاً دشوار است. برای مهاجرت به اوکراین از طریق کار افراد باید دارای پیشنهاد کاری از کارفرمایان در اوکراین باشند و کارفرمایان در صورتی اجازه ارسال پیشنهاد کاری به کارکنان خارجی را دارند که پس از 90 روز انتشار آگهی استخدام خود در اوکراین نتوانسته باشد، نیروی مورد نظر خود را بیابد. در صورتیکه افراد بتوانند پیشنهاد کاری اخذ نمایند، می ­توانند برای دریافت اقامت از طریق کار در اوکراین اقدام نموده و به این کشور مهاجرت نمایند.

آن دسته از افرادی که مهارت خاصی در زمینه های پزشکی، دندانپزشکی، حقوق و آی تی دارند، به راحتی می­ توانند شغل خود را در این کشور بیابند، زیرا مشاغل فوق الذکر از جمله مشاغل مورد نیاز این کشور می ­باشد. همچنین دانشجویانی که به تحصیل در این کشور مشغولند، جهت تأمین هزینه های زندگی خود در این کشور می­ توانند به انجام کار ضمن تحصیل در اوکراین بپردازند. البته درآمد کار تمام وقت و پاره وقت در اوکراین زیاد نیست. 

 

مهاجرت به اوکراین از طریق کار

 وضعیت اقامت و اخذ تابعیت اوکراین از طریق کار

در رابطه با مهاجرت به اوکراین از طریق کار و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت اوکران باید نسبت به این نکته آگاه باشید که دولت اوکراین از آن دسته افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند درخواست مجوز مهاجرت می کند که این مجوز مهاجرت به اوکراین توسط کابینه وزرای اوکراین به شخص متقاضی اعطا می شود. برای دریافت این نوع مجوز مهاجرت به اوکراین، کشور و دولت اوکراین یک سری شرایط را برای متقاضیان در نظر گرفته است که در صورت داشتن این شرایط به صورت کامل به شما مجوز مهاجرت به اوکراین اعطا خواهد شد. شرایط به صورت زیر می باشد:

  • کارآفرینان و افراد سرمایه دار که به رشد اقتصاد کشور اوکراین کمک می کنند.
  • افرادی که در خاک اوکراین به مدت 3 سال متوالی اقامت داشته اند، اجازه اقدام به درخواست اخذ اقامت دائم می توانند داشته باشند.
  • افراد با تحصیلات عالی و دانشمندانی که مهاجرت آن ها به اوکراین باعث سود و منفعت به کشور اوکراین می شود.

افراد متقاضی به اخذ اقامت حتما باید به وسیله یکی از روش های قانونی مثلا ویزای کار اقدام به اخذ اقامت در کشور اوکراین کنند و پس از 5 سال اقامت در این کشور و پرداخت سالیانه مالیات به دولت اوکراین، در صورت عدم سوپیشینه و داشتن تمامی شرایط و قبولی در آزمون تاریخ و فرهنگ و مسلط بودن به زبان اوکراینی، می توانند اقدام به اخذ تابعیت اوکران نمایند. 

 

 وضعیت اقامت و اخذ تابعیت اوکراین از طریق کار

 

روش‌های استخدام در شرکت اوکراینی

استخدام براساس یک پیشنهاد کاری و قرارداد اشتغال

در این حالت کارفرما باید ثابت کند برای شغل مورد نظر، هیچ شهروند اوکراینی وجود ندارد و تبعۀ خارجی مهارت و تجربۀ خیلی خوبی برای این شغل دارد. درخواست مجوز کار هم باید توسط شرکت اوکراینی تکمیل شود.

ثبت شرکت توسط تبعۀ خارجی به عنوان سهامدار اصلی

درواقع ثبت یک شرکت در اوکراین منجر به دریافت مجوز کار یا اقامت نمی‌­شود، ولی تبعۀ خارجی به ­عنوان سهامدار اصلی این امتیاز را دارد که مدیریت شرکت را برعهده بگیرد یا به صورت یکی از کارمندان بخش مدیریت مشغول به کار شود. با توجه به این امتیاز، مجوز کار توسط مرکز اشتغال دولت صادر می‌شود.

اشتغال در شرکت وابسته یا دفتر نمایندگی

دفتر نمایندگی یا شرکت وابستۀ اوکراینی که توسط شرکت­ها یا دولت­های خارجی اداره می­‌شود، عموماً از همان امتیازهای قانونی اشخاص حقوقی بدون مشارکت خارجی برخوردار است. چنین شرکتی با محدودیت‌های اندک که ذیحق منافع ملی تلقی می­‌شود ممکن است قراردادهایی را امضا کند، تعهدات حقوقی را برعهده بگیرد، دارایی­هایی را به دست آورد و همچنین نیروی کار خارجی را در خاک اوکراین به کار گیرد. درخواست مجوز کار توسط کمیسیون ویژه اجرایی در مرکز اشتغال محلی بررسی می­شود. این کمیسیون شامل نمایندگان وزارت امور داخلی، اطلاعات دولت، نیروهای کنترل مرزی، مسئولین اجرایی مالیات کشور است. تصمیم صدور مجوز کار معمولاً در مدت 30 روز پس از تاریخ ثبت اسناد اعلام می­‌شود.
میانگین در آمد های شغل ها در اوکراین

میانگین درآمد در اوکراین حدود ۸ تا ۱۰ هزار گریونا است، با توجه به اینکه هر یک دلار تقریبا ۲۵ گریونا است، در نتیجه چیزی حدود «۳۲۰ تا ۴۰۰ » دلار میانگین درآمد در اوکراین است.
حداقل درآمد در اوکراین حدود ۴تا ۶ هزار گریونا است که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار می باشد .

یکسری شغل ها مانند

-راننده تاکسی که شغل عمومی هست حدود هزار دلار   در ماه می تواند درآمد داشته باشد، البته به شرط اینکه ماشین از خود شخص باشد و ۲۵ روز ، روزی ۱۰تا ۱۲ ساعت،کار کند. و اگر ماشین اجاره باشد «۴۰۰الی ۵۰۰ » دلار هزینه اجاره ماشین میشود و  در نهایت حدود ۴۰۰تا ۶۰۰ دلار برای خود راننده می ماند.

-شغل دوم کسی که مک دونالدز کار میکند ، ساعتی حدود ۳ دلار در آمد دارد.
-شغل سوم : شخصی که در آزمایشگاه خون کار میکند ماهیانه حدود ۵۰۰الی ۸۰۰ دلار با توجه به ساعت کاری در آمد دارد.
-شغل هایی مثل مکانیکی، مهندسی کامپیوتر – مهندس آی تی و برنامه نویسی درآمد های بالا و خوبی دارند
مکانیکی: حداقل ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار و حتی ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ دلار درآمد دارد.
یک برنامه نویس : برای هر برنامه نویسی بابت طراحی سایت حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار درآمد دارد.
مهندس کامپیوتر یا آی تی حداقل حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ دلار درآمد دارد (البته لول کاری هم مدنظر است)
-عکاسی: یک عکاس  ساعتی ۲۰ تا ۱۰۰ دلار میتواند درامد داشته باشد بستگی به لول کاری عکاس هم دارد.
مثلا برای کار عکاسی عروسی یک روز تا دو روز زمان میبرد و حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ دلار درامد دارد
و یک عکاس خبری حدود ۵۰الی ۱۵۰ دلار می تواند درامد زایی داشته باشد.
یعنی اگر یک عکاس خبری در یک ماه حدود ۱۰ تا آفیش خبری داشته باشد میتواند حدود ۵۰۰تا ۱۵۰۰ دلار درامد داشته باشد.

 

میانگین در آمد های شغل ها در اوکراین

 

مشاغل پرتقاضای اوکراین در سال 2021

-مهندس آی تی و برنامه نویسی

-مشاغل صنعتی و ماشین سنگین و جرثقیل

-مهندسی کامپیوتر

-مکانیکی

-تعمیرات آسانسور

-برقکاری

-لوله کشی

-بنایی و کاشی کاری

-آرایشگری

-ناخن کاری و تتو آرتیست

-مدیر بازاریابی

-مدیر ارتباطات تجاری

– راننده اوبر و تاکسی

و…

 

مشاغل پرتقاضای اوکراین در سال 2021

 

مدارک مورد نیاز ویزای کار در اوکراین

افرادی که برای اقامت و مهاجرت کاری در اوکراین اقدام می کنند برای دریافت ویزای کار اوکراین باید یکسری مدارک را آماده و ارائه دهند که این مدارک در صورت کامل بودن می تواند در پروسه صدور ویزای فرد متقاضی تاثیر بسزایی داشته باشد. شهروندان غیر اوکراینی و افرادی که خارج از اتحادیه اروپا هستند برای ورود به این کشور باید در ابتدا پیشنهاد شغلی معتبری از سوی کارفرما داشته باشند، با داشتن دعوتنامه از سوی کارفرما با تشکیل پرونده، فرد می تواند درخواست ویزای این کشور را ارائه کند. افراد متقاضی برای اخذ ویزای کار در اوکراین باید مدارک زیر را آماده و ارائه دهند:

  • ارائه پاسپورت معتبر که حداقل 6 ماه اعتبار داشتته باشد
  • ارائه مدارک معتبر در خصوص ثبت درخواست شغل به زبان اوکراینی
  • ارائه دعوتنامه شغلی معتبر
  • ارائه مدارک تحصیلی و رزومه کاری
  • ارائه دو قطعه عکس
  • ارائه گواهی پزشکی و سلامت
  • ارائه نامه عدم سوء پیشینه کیفری
  • ارائه نامه تمکن مالی
  • ارائه مدارک و اسناد محل اسکان فرد
  • ارائه بیمه درمانی

 

مدارک مورد نیاز ویزای کار در اوکراین

 

کاریابی در اوکراین

برای ورود به بازار کار اوکراین شما در ابتدا باید از طریق سایت ها و ایمیل های کارفرماها رزومه کاری خود را ارسال کنید که در صورت تایید آنها و انجام پروسه آگهی در این کشور می توانید جذب بازار این کشور شوید. نحوه صحیح کاریابی در اوکراین همانند دیگر کشور از طریق سایت های کاریابی و یا ارتباط مستقیم از طریق ایمیل با کارفرمایان است. فرآیند صحیح کاریابی در این کشور بدین صورت است که باید با مؤسسات کاریابی در این کشور ارتباط برقرار کنید و رزومه کاری خود را برای آنها ارسال کنید تا آنها نیز بر اساس رزومه شما با کارفرماها در این کشور ارتباط برقرار کرده و رزومه شما را برای آنان ارسال کنند و تایید نهایی را از آنها اخذ نمایند.

بهترین سایت های کاریابی در اوکراین

شما می توانید برای استخدام و کاریابی به سایت های کاریابی هم مراجعه بفرمایید که در زیر چند نمونه از آنها را برایتان می گذاریم:

1-بهترین موسسه کاریابی در کشور اوکراین:

– http://work.ua/

2-بیشترر فرصت های شغلی ارائه شده توسط این سازمان در شهر کیف قرار دارد:

– Glassdoor

3-یکی دیگر از بهترین سایت های کاریابی در اوکراین:

– http://jobs.ua/

4-با وجود اینکه این سایت طراحی نسبتا خوبی ندارد اما فرصت های شغلی این سایت بسیار مناسب است.

– http://rabota.ria.ua/

5-یکی از مشهورترین سایت های کاریابی در قاره ی اروپا

– Career jet

6-یکی از مشهورترین سایت های کاریابی برای معلمان

– Learn 4 good

 

کاریابی در اوکراین

 

قوانین کار در کشور اوکراین

کار در کشور اوکراین دارای ضوابط و قوانینی است که فرد ملزم به رعایت این قوانین و مقررات است. در ذیل به تشریح آنها می پردازیم:

  • کارمندان مجاز خواهند بود بیش از 40 ساعت در هفته به اشتغال بپردازند.
  • برای افراد در بازه سنی 16 الی 18سال، فعالیت شغلی به مدت 36ساعت در هفته در نظر گرفته شده است.
  • کارمندانی که در اوکراین مشغول کار هستند، به طور سالیانه مجاز به 120 ساعت اضافه کار هستند.
  • نرخ ساعت اضافه کار به میزان 2 برابر ساعت های عادی محاسبه می گردد. بنابراین کارفرما بایستی این مبلغ را به عنوان مزایا به طور کامل به کارمند پرداخت نماید.
  • قوانین کار در اوکراین این اجازه را به کارمند می ‌دهد که درصورت تمایل انصراف از کار خود را اعلام کند.

 

انواع قراردادهای کاری در اوکراین

در خصوص کار در کشور اوکراین، لازم است بدانید 3 نوع قرارداد کاری در کشور اوکراین بین طرفین منعقد می گردد. این موارد عبارتند از:

  • قرارداد کاری بلند مدت و نامحدود: توافق کاری بلند مدت و نامحدود در اکثر مواقع به صورت توافقی شفاهی بین طرفین آغاز می گردد.
  • قرارداد کاری از نوع بلند مدت و ثابت: این قرارداد به‌ صورت رسمی و کتبی منعقد گردیده و مواردی مانند مدت قرارداد، وظایف کارمندان و سایر در آن ذکر می ‌گردد.
  • توافق کاری خاص برای پروژه: در این نوع قرارداد، ابتدا کارمند دوره‌های کارآموزی 3 ماهه (90 روز) مربوط به شغل مورد نظر را می گذراند. در صورتی که توافق لازم بین طرفین انجام شد، قرارداد کاری منعقد می گردد. بدین ترتیب فرد متقاضی مشغول کار می شود.

 

انواع قراردادهای کاری در اوکراین

 

شرایط مرخصی کار در اوکراین

اوکراین کلاً 24 روز در سال تعطیلی دارد که شما می‌توانید در 10 روز از این تعطیلات به کار خود مشغول باشید. اما در باقی روزها اجازه کار به شما داده نخواهد شد. کسانی که فرزندان زیر 3 سال دارند می‌توانند درخواست مرخصی دهند و با توجه به نوع کار، کارفرما موظف است که در بیشتر مواقع با کارمندان مدارا کند و اجازه مرخصی بدهد.

اشتغال اتباع خارجی در اوکراین

اتباع خارجی مجاز به کار در کشور اوکراین از طریق دعوتنامه از سوی کارفرمای اوکراینی هستند. مشروط بر این که کارفرمای در ابتدا باید اثبات نماید که اتباع اوکراینی مهارت لازم در شغل موردنظر را ندارد. در نتیجه اجبار به جذب نیروی خارجی دارد. این سند اثبات و در واقع مجوز را می تواند از اداره کار و مرکز اشتغال دریافت کند.

چراکه ارائه این مجوز، قبل از انعقاد قرارداد بین طرفین باید از سوی کارفرما نشان داده شود. مدت اعتبار اولیه اجازه کار، به مدت 1 سال است که با درخواست کارمند قابل تمدید است. پس از گذشت 30 روز از درخواست کارفرما یا کارمند، این نوع مجوز اعطاء می گردد. خاتمه و پایان همکاری با کارمند بایستی ظرف 3 روز اعلام شود.

مزایای اقامت اوکراین از طریق کار

  • امکان زندگی در اوکراین و کسب و کار آزادانه
  • فراهم بودن تحصیل رایگان برای فرزندان زیر ۱۸ سال
  • برخورداری از خدمات پزشکی رایگان
  • افتتاح حساب بانکی به نام خود
  • هموار شدن مسیر جهت دریافت پاسپورت و تابعیت کشور اوکراین
  • تعداد کشورهای بدون ویزای شهروندان اوکراینی ۱۳۱ کشور است

 

مزایای اقامت اوکراین از طریق کار

 

سوال متداول خیلی از متقاضیان مهاجرت به اوکراین از طریق کار

اگر میانگین درامد در اوکراین بین ۲۰۰-۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار باشد چطور میشود در اوکراین زندگی کرد و یا از پس مخارج در اوکراین بر خواهند آمد یا خیر؟

طبق آمار در اوکراین میتوان با ۳۰۰ دلار هم زندگی کرد، متوسط زندگی در اوکراین ماهیانه بین ۳۰۰تا ۵۰۰ دلار میباشد ، اما خود اوکراینی ها و اشخاصی که در اوکراین زندگی میکنند در خانه های قدیمی تر و ارزانتر زندگی میکنند که هزینه اجاره خیلی پایین است ،

مثلا یک اوکراینی میتواند با ۸۰ تا ۱۰۰ دلار نهایتا در ماه محلی برای زندگی داشته باشد یعنی یک اوکراینی با ۲۰۰ دلار میتواند  ماهیانه زندگی کند ؛ لازم به ذکر است در خانه های ۲تا ۳ خوابه قدیمی ساخت که اجاره آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است؛ دو سه نفر به صورت مشترک و هر فردی در یک اتاق زندگی میکند و اینطور هزینه اجاره تقسیم میشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.