مهاجرت به چین برای کار در سال 2022

1

در این نوشتار میخواهیم درباره مهاجرت به چین برای کار صحبت کنیم. به طور کلی مهاجرت تصمیم بزرگ در زندگی هر فرد می باشد که لازم است شخص قبل از تصمیم به انجام آن، به تحقیقات گسترده و بررسی شرایط خود و کشور مدنظر بپردازد. اقدام به مهاجرت می تواند دلایل گسترده‌ای از جمله امید افراد به یک زندگی بهتر داشته باشد.

یکی از روش های مهاجرت برای افراد، مهاجرت از طریق کار در کشور مدنظر می باشد. با توجه به اینکه کشور چین از پرجمعیت ترین کشورهای دنیا است و نیروی کاربسیاری را دارا می باشد، دولت چین توجه ویژه ای را به امر اشتغال معطوف داشته و این امر را مهمترین هدف و استراتژی خود جهت تضمین پایداری وضعیت جامعه قرار داده است.

تولید نا خالص داخلی چین به قدری زیاد است که دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد و صادرات آن نیز نقش بسزایی در میان کشور های دیگر ایفا می کند. این کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، تجارت جهانی، اپک، سازمان همکاری های شانگهای و گروه 20 می باشد.

چین مهاجر پذیر ترین کشور آسیایی به شمار می رود و فرصتهای شغلی و سرمایه گذاری زیادی در چین وجود دارد و همین امر باعث شده است مهاجرت به چین برای کار متقاضی زیادی داشته باشد.

اقتصاد چین

برای آگاه شدن از وضعیت اقتصاد کشور چین بایستی بدانید که واحد پول این کشوریوان می باشد و اشتغال نیز به بخش های متفاوتی تقسیم شده است که باید برای کار در چین آن ها را در نظر بگیرید.

  • بخش کشاورزی که 48 درصد در چین انجام می گردد.
  • بخش صنعت که حدود 21 درصد را به خود اختصاص داده است.
  • تقریبا حدود 28 درصد از خدمات دیگر که در چین وجود دارد.

عمده کالاهای صادر شونده در این کشور عبارتند از:

  • تجهیزات اداری
  • انواع کفش و لباس
  • دستگاه های ارتباطی
  • ماشین آلات الکتریکی
  • اسباب بازی

کشور چین محیط بسیار مناسبی برای تجارت و کار آزاد است و بالاترین درآمدها در آن، برای بازرگانان و بخشهای بازرگانی شرکت هاست .

مهاجرت کاری به چین

یکی از راه های ورود به این کشور بزرگ و بسیار زیبا مهاجرت کاری به چین می باشد. چین یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان و یکی از قدرت های اقتصادی جهان می باشد که در بیست سال گذشته رشد اقتصادی بسیار چشم گیری داشته است. نیروی کاری بسیار ارزان و همچنین پر جمعیت در این کشور، باعث شده است که بسیاری از کسب و کار های بزرگ جهان نمایندگی های خود را به این کشور منتقل کنند. بنابراین بسیاری از افراد به دنبال فرصت های شغلی، به مهاجرت کاری به چین فکر می کنند.

به دلیل جمعیت بالای موجود در این کشور، معمولا کمبود نیروی کاری وجود ندارد. مگر در شرایط خاصی که متقاضی یک حرفه و تخصص ویژه را بداند. همچنین تسلط به زبان چینی بسیار حائز اهمیت است. همین باعث می شود که چین نیاز خود به نیروی کار را از طریق کشورهای همسایه که به زبان چینی آشنا هستند تامین کند. بسیاری از مردم کشورهای اطراف چین معمولا به لهجه های متفاوت زبان چینی آشنا هستند و این مزیت باعث می شود که آن ها در اولویت اشتغال در این کشور قرار بگیرند. البته ایرانیان بیشتر در این کشور به دنبال تجارت و بازرگانی هستند.

اجازه ورود به چین و اخذ ویزای کاری چین

شخصی که متقاضی اشتغال در کشور چین می باشد می بایست اجازه ورود به این کشور را داشته باشد. اجازه اولیه ورود به چین از طریق شغل ویزای (Z) می باشد. به موجب این ویزا متقاضی اصلی اجازه حضوری یک ماهه در خاک چین را پیدا می کند. اشخاصی واجد شرایط دریافت ویزای کاری چین هستند که از یک کارفرمای چینی پیشنهادی کاری دریافت بکنند. هر دو طرف، استخدام شونده و کارفرما، می بایست واجد شرایط باشند. پس از دریافت این دعوت نامه کاری و ورود به چین با ویزای (Z)، متقاضی یک ماه فرصت دارد تا قرارداد کاری خود را با کارفرمای مورد نظر امضا کند. پس از آن اقامت بلند مدتی متناسب با قرارداد کاری مورد نظر از 3 ماه تا پنج سال دریافت می کند. متقاضی که به مدت ۳ سال در یک شرکت معتبر در حال فعالیت و کسب و کار باشد، می تواند برای اخذ اقامت این کشور اقدام کند. همچنین متقاضی که به مدت ۴ سال به طور مداوم و پیوسته در شهر شانگهای چین کار کرده باشد و از هر سال مدت ۶ ماه را در این شهر اقامت داشته باشد. این متقاضی در صورتی می تواند اقامت کشور چین را اخذ کند که درآمد وی بیشتر از ۶۰۰.۰۰۰ یوان باشد و مالیات ۱۲۰.۰۰۰ یوان خود را پرداخت کرده باشد.

مدارک مورد نیاز ویزای کاری چین

جهت دریافت ویزای کاری چین ارائه مدارک زیر الزامی می باشد:

  • گذرنامه معتبر.
  • تکمیل فرم درخواست.
  • عکس متناسب با عکس پاسپورت.
  • نامه پیشنهاد کاری مربوطه که مورد تایید ارگان های دولتی باشد.
  • مشخص کردن نوع اجازه کار.
  • سوابق کاری و رزومه حرفه ای متقاضی به همراه ترجمه آن به انگلیسی یا چینی.

مشاغل مورد نیاز چین در سال 2022

نوشته های مرتبط

مهاجرت تحصیلی به چین در سال 2022

مهاجرت به چین و اخذ اقامت آن در سال 2021

نوشته های مرتبط

مهاجرت تحصیلی به چین در سال 2022

مهاجرت به چین و اخذ اقامت آن در سال 2021

ا توجه به وسعت زیاد اقتصاد چین در بخش های تولید، صنعت، کشاورزی، تجارت و خدمات طبیعی است که به همان وسعت نیز نیاز به نیروی کار وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است که کشور چین یکی از پرجمعیت ترین نظام های آموزشی دنیا را نیز در بر می گیرد. بنابراین بسیاری از نیازهای بازار کار در چین توسط نیروهای بومی تامین می گردد. با توجه به این که نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین و توسعه اقتصادی بسیار بالا می باشد، نیاز به نیروهای کاری متخصص در بخش های از قبیل فناوری اطلاعات، مهندسین طراح در رشته های ساخت و تولید و مکانیک، نیروهای بازاریاب بین المللی و مهم تر از همه مدرسین و آموزش دهنده زبان انگلیسی همواره احساس می شود. بنابراین اشخاص ماهر در این زمینه ها شانس بالاتری جهت دریافت پیشنهاد کاری از چین را دارند. از مهمترین مشاغل و افراد متخصص مورد نیاز چین می توان موارد زیر را نام برد:

  • مهندس فناوری اطلاعات
  • مهندس برق
  • نیروی متخصص تاسیسات
  • مدرس زبان انگلیسی

شرایط کار و میزان حقوق در چین

نرخ بیکاری چین قبل از سال 2020 زیر 5 درصد بوده است که نشان دهنده نیاز این کشور به نیروی کار ماهر می باشد. طبق قوانین کاری در چین هر کارفرما تا هشت ساعت در روز می تواند نیروهای خود را به کار گیرد. البته با اعطای تسهیلات و امتیازات مربوط، می تواند تا ساعات کاری بیشتری نیز از آن ها بهره بگیرد. درآمدها در چین با توجه به پهناور بودن این کشور و تفاوت های موجود در استان های مختلف بسیار متغیر است. در استان های مختلف تکیه اقتصادی هر استان بر بخش متفاوتی می باشد. بنابراین حداقل در آمدها متغیر است.

شرایط اخذ کارت اقامت دائم چین

اگر سرمایه گذار خارجی در مدت ۳ سال از سرمایه گذاری همه مالیات خود را پرداخته باشد، می تواند از طریق وزارت امنیت ملی برای دریافت کارت اقامت دائم و یا گرین کارت چین اقدام کند. مجوز اقامت دائم کشور چین برای افراد زیر ۱۸ سال برای مدت ۵ سال و برای افراد بالای ۱۸ سال برای مدت ۱۰ سال اعتبار دارد. متقاضی و سرمایه گذاری که گرین کارت چین را اخذ کرده است، باید در هر سال بیشتر از ۳ ماه در این کشور اقامت داشته باشد. متقاضی باید تا قبل از تمام شدن اعتبار این کارت برای تمدید آن اقدام کند. از دیگر مزیت های این کارت می توان به اقامت نامحدود متقاضی در چین اشاره کرد.

متقاضی برای اخذ گرین کارت و یا کارت اقامت دائم چین باید دارای شرایط زیر باشد:

  • متقاضی دارای سوپیشینه نباشد و در این کشور مرتکب جرم و جنایتی نشده باشد.
  • متقاضی در یک شغل سطح بالا در چین اشتغال داشته باشد.
  • متقاضی دارای تخصص و مهارت حرفه ای باشد که کشور چین به آن نیاز داشته باشد.
  • متقاضی همسر یک شهروند و تبعه کشور چین باشد.
  • متقاضی فرزند زیر ۱۸ سال و مجرد و دارای پدر و مادر تبعه و شهروند چین باشد.
  • متقاضی بیشتر از ۶۰ سال داشته باشد و همه اعضا خانواده درجه یک وی در چین زندگی کنند.
  • متقاضی در کشور چین بالغ بر ۵۰۰.۰۰۰ دلار سرمایه گذاری مستقیم کرده باشد.
  • متقاضی که در گذشته تابعیت و اقامت کشور چین را اخذ کرده است اما این کشور را ترک کرده است.
  • متقاضی که دارای دلایل منطقی و مناسب برای سکونت و زندگی در چین باشد.
  • متقاضی که در این کشور ازدواج کرده باشد و از ازدواج وی بیش از ۵ سال گذشته باشد.
  • متقاضی که همسر شهروند و تبعه چین باشد.

 شرایط ابطال کارت اقامت دائم و مجوز اقامت چین

  • اگر متقاضی در کشور چین مرتکب جرم و جنایتی شود و وجود وی در چین تهدیدی برای امنیت این کشور محسوب شود.
  • اگر متقاضی بر اساس حکم قانون محکوم به خروج از کشور چین شود.
  • اگر متقاضی با مخدوش کردن اسناد و مدارک خود و به روش غیرقانونی گرین کارت چین را دریافت کرده باشد.
  • اگر متقاضی در مدت یک سال کمتر از ۳ ماه و در مدت ۵ سال کمتر از یک سال در این کشور اقامت و حضور داشته باشد.

مدارک لازم برای اخذ اقامت دائم چین

متقاضی اخذ اقامت دائم و تابعیت چین باید تابعیت فعلی خود را ترک کند. کشور چین تابعیت مضاعف را قانونی و رسمی نمی شناسد. متقاضی باید درخواست اخذ اقامت دائم این کشور و مدارک لازم را به اداره امنیت عمومی ارائه دهد. اداره امنیت عمومی پس از بررسی مدارک متقاضی در ظرف مدت ۶ ماه، نتیجه درخواست را به متقاضی اعلام می کند.

متقاضی دریافت اقامت کشور چین باید این مدارک را ارائه کند:

  1. فرم تکمیل شده درخواست اقامت دائم کشور چین
  2. قرارداد کاری و مجوز کار از طرف کارفرما
  3. پاسپورت متقاضی به همراه ویزای ورود به کشور چین
  4. مجوز اقامت موقت تائید شده از دفتر امنیت عمومی
  5. نتیجه آزمایش های پزشکی
  6. رسید پرداخت هزینه درخواست
  7. عکس در اندازه عکس پاسپورت

انواع ویزاهای کشور چین

کشور چین به متقاضیان ورود و سفر به این کشور ویزاهای گوناگونی را ارائه می دهد. از مهم ترین این ویزاها موارد زیر را می توان نام برد:

  1. ویزای نوع Z: متقاضیان کار و سرمایه گذاری در چین باید این ویزا را دریافت کنند.
  2. ویزای نوع M: متقاضیانی که برای امور تجاری و غیر تجاری قصد ورود به کشور چین را دارند، باید این ویزا را دریافت کنند.
  3. ویزای نوع F: این نوع ویزا برای افرادی است که به منظور کار، امور تجاری، امور غیرتجاری، تحقیق و پژوهش علمی و سمینارهای علمی آموزشی و امور ورزشی به این کشور دعوت می شوند.

شرایط اخذ پاسپورت کشور چین

پاسپورت کشور چین در رتبه بندی و رنکینگ پاسپورت های جهان در رتبه ۵۹ جهان قرار دارد. افرادی که موفق به اخذ پاسپورت چین می شوند، می توانند بدون نیاز به ویزا به ۲۹ کشور جهان رفت و آمد کنند. به طور کلی می توان گفت که پاسپورت کشور چین در رتبه متوسط پاسپورت های جهان قرار دارد و در مقایسه با کشورهای اروپایی قدرت کمی دارد. متقاضیان درخواست پاسپورت کشور چین باید از روش های ذکر شده مانند سرمایه گذاری، ازدواج و کار و تحصیل اقامت موقت این کشور را اخذ کنند.
متقاضی پس از ۵ سال کار و اشتغال و تحصیل و سرمایه گذاری می تواند کارت اقامت این کشور را اخذ کند. متقاضیان برای دریافت پاسپورت کشور چین باید واجد شرایطی باشند. از جمله این شرایط می توان موارد زیر را نام برد:

  • متقاضی در کشور چین دارای بستگانی باشد که تبعه و شهروند چین هستند.
  • متقاضی در کشور چین زندگی و کار و اقامت داشته باشد.
  • متقاضی در کشور چین متولد شده باشد.
  • متقاضی برای اخذ پاسپورت این کشور دلایل منطقی داشته باشد.
  • متقاضی به منظور اخذ پاسپورت کشور چین باید در ابتدا اقامت دائم این کشور را اخذ کند.
1 نظر
  1. مریم می گوید

    سلام و خسته نباشید

    یه سوال داشتم خدمتتون
    اگر کسی ویزای کاری داشته باشد می تواند حساب بانکی باز کنه و با اون حساب کار کنه ؟
    در کل مزیت ویزای کاری نسبت به ویزای تحصیلی چیه؟

    /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.