شرایط اخذ ویزای طلایی پرتغال در سال 2022

0

در این نوشتار میخواهیم درباره شرایط اخذ ویزای طلایی پرتغال صحبت کنیم. تغییرات جدیدی در گلدن ویزای پرتغال در 2022 اعمال شده است. مقامات پرتغالی تصمیم گرفته‌اند تا اقامت پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری را با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی به شهرهای کوچک به روز کنند.این تصمیم توسط شورای وزیران پرتغال گرفته شده است. این طرح به طور گسترده به عنوان «طرح گلدن ویزا» شناخته می‌شود.

در طرح گلدن ویزای پرتغال در 2022، سرمایه‌گذاری بیشتر با هدف بازسازی شهرها، میراث فرهنگی، فعالیت‌های محیطی یا اجتماعی و ایجاد شغل به روزرسانی شده است.طرح جدید از اواسط سال 2022 یعنی اول ماه جولای اجرا خواهد شد.

بنابراین، سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از اقامت پرتغال با خرید ملک و آزادی سفر در بقیه کشورهای اتحادیه اروپا بهره‌مند شوند، دیگر مجاز به سرمایه گذاری در شهرهای بزرگتر مانند لیسبون و پورتو و همچنین شهرهای ساحلی نخواهند بود. متقاضیان خرید ملک در پرتغال و اخذ اقامت اروپا، از ماه جولای 2022 تنها مجاز به سرمایه گذاری در شهرهای کوچک خواهند بود.

شرایط اخذ ویزای طلایی پرتغال

در حال حاضر هشت نوع سرمایه گذاری برای دریافت ویزای طلایی پرتغال وجود دارد. یکی از آنها سرمایه گذاری ۵۰۰ هزاریورویی در بخش کشاورزی ارگانیک، گردشگری سبز،‌انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر پروژه های زیست محیطی است.دولت انتظار دارد تغییرات جدید در برنامه ویزای طلایی موجب جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی در این زمینه شود.برخی از کارشناسان اقتصادی این تصمیم را «یک اشتباه وحشتناک» می خوانند.

به گفته آنها تغییر رویه دولت موجب سرخوردگی سرمایه گذاری در اوج شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی در این کشور می شود که قابل درک نیست.تنها در ماه ژوییه سال گذشته میلادی، بیش از ۵۶ میلیون یورو از طرح اعطای ویزای طلایی درآمد نصیب دولت پرتغال شده است. که البته این مبلغ در مقایسه با ژوئیه سال ۲۰۱۹، با ۴۲ درصد کاهش روبرو بوده است.ملیت هایی که در سال های گذشته از طریق سرمایه گذاری تابعیت پرتغال را کسب کرده اند به ترتیب به این شرح می باشند. برزیل ۲۲۹۲۸ نفر، اسرائیل ۱۸۴۳۳ نفر و اوکراین و گینه بیسائو و ترکیه در مکان های بعدی قرار دارند.قبرس و مالت و پرتغال، اعضای اتحادیه اروپا که همچنان ویزای طلایی برای شهروندان صادر می کنند مدتها است از سوی دیگر اعضای این اتحادیه، تحت فشارهستند تا این پروژه را متوقف کنند.گزارش های متعددی مبنی براینکه پروژه ویزای طلایی «دروازه های اروپا را برای پولشویی مجرمان و گروه های تبهکار» باز می کند، هم از سوی کمیسیون اروپا و هم از سوی بسیاری از رسانه های مستقل اروپایی منتشر شده است.

کشور پرتغال

پرتغال، کشوری با پیشینۀ فرهنگی و تاریخی جذاب، کشوری است که در موقعیتی مناسب و در تقاطع اروپا، آفریقا و آمریکا قرار دارد. کوچک بودن پرتغال، آب و هوای معتدل، 300 روز آفتاب در سال، شهرهایی با فرهنگ ­های بین ­المللی، سواحل زیبا، افراد مهمان ­نواز و سیاست­ هایی که طرفدار تجارت افراد خارجی است، سبب گردیده که این کشور به مقصدی بسیار مطلوب مبدل گردد.
علاوه بر این، پرتغال فرصت­ های شغلی جذابی برای سرمایه ­گذاران خارجی فراهم می ­کند که به آنها امکان زندگی و کار در کشوری با کمترین میزان جرم در اروپا را ارائه می ­دهد.موقعیت جغرافیایی مناسب آن امکان انجام امور سیاسی، دیپلماتیک و تجاری در سراسر جهان را فراهم می ­آورد. پرتغال همچنین به عنوان یکی از اولین اعضای اتحادیۀ اروپا که از سال 1986 عضو کامل و رسمی این اتحادیه است، از امکان دسترسی به بزرگ­ترین بازار اقتصادی جهان با 450 میلیون نفر مصرف­ کننده در همۀ 28 کشور عضو اتحادیۀ اروپا برخوردار است.
عضویت آن با اتحادیۀ تجارت آزاد اروپا (EFTA) و بانک بین­ المللی بازسازی و توسعه (بخشی از گروه بانک جهانی) به پرتغال اجازه می ­دهد تا با سایر دولت­ ها برای تأمین اعتبار پروژه ­ها ، سیاست­ های طراحی و ارائۀ برنامه به کشورهایی مشارکت کند.توسعۀ گستردۀ زیرساخت­ ها و سرمایه­ گذاری در ارتباطات و حمل و نقل، باعث شده که این کشور از اتکا به کشاورزی و تولیدات صنعتی به عنوان تنها محرک اصلی اقتصادی خود فاصله بگیرد.
گردشگری، تجارت خرده ­فروشی، املاک و مستغلات، بانکداری و دارایی اکنون بیشترین سهم را در اقتصاد این کشور ایفا می­ کنند.

ویزای طلایی پرتغال

برنامه ی ویزای طلایی پرتغال (گلدن ویزای پرتغال) به خاطر انعطاف پذیری و منافع مختلفی که دارد، در حال حاضر یکی از محبوبترین برنامه های مهاجرت به اروپا شناخته می شود. این برنامه در اکتبر سال 2012 با هدف جذب سرمایه گذارن خارجی از طریق سرمایه گذاری در املاک و سرمایه گذاری نقدی، راه اندازی شد.

شرایط گلدن ویزای پرتغال

برای دریافت مجوز اقامت، سرمایه ­گذار خارجی باید یکی از سرمایه گذاری های زیر را انجام دهد:

  • سرمایه گذاری در ملک سرمایه گذاری 5 ساله در املاک و مستغلات بیش از 500،000 یورو
  • سرمایه گذاری در ملک سرمایه گذاری 5 ساله در املاک و مستغلات به ارزش 350،000 یورو برای توانبخشی و بهبود شهری
  • سرمایه گذاری ارزی انتقال وجه بالای 1 میلیون یورو (شامل سرمایه گذاری در سهام و سهم یک شرکت)
  • بودجۀ سرمایه گذاری حداقل 50000 یورو برای سرمایه گذاری شرکت های کوچک و متوسط
  • سرمایه گذاری حداقل 350،000 یورو در بخش فعالیت های پژوهشی؛ در بخشی از سیستم علمی و فناوری ملی
  • سرمایه گذاری 250.000 یورو در تولیدات هنری یا میراث ملی
  • اشتغال زایی ایجاد حداقل 10 شغل

مراحل دریافت گلدن ویزای پرتغال 2021

 به طور معمول مستندات زیر مورد نیاز است:

  • شواهد و مدارک اتمام مراحل سرمایه گذاری
1- تحت گزینۀاملاک و مستغلات، یک گواهینامه یا قولنامه برای خرید ملک و نامۀ تایید یک موسسۀ مالی معتبر در محدودۀ ملی کشور که آن تملک یا پرداخت اولیه را تأیید کند کرده است،ارائه می­گردد.
2- گواهی معتبر صادره از سی ادارۀ ثبت املاک و مستغلات.
3- تحت گزینۀ انتقال سرمایه، تاییدیۀ موسسۀ مالی در محدودۀ ملی کشور که انتقال سرمایه به حساب را تأیید کند و اثبات کند که متقاضی تنها مالک آن است یا گواهی تأیید سرمایه­گذاری در بورس و سهام شرکت­ها.
4- گواهی معتبر از ادارۀ ثبت تجاری که تأیید کند فرد متقاضی صاحب سهام شرکت است.

5- تحت گزینۀ ایجاد فرصت­های شغلی، تاییدیۀ بیمۀ یکی از کارمندان که توسط وزارت تأمین اجتماعی صادر گردد.

  • گذرنامه و ویزای شینگن
  • گواهی سابقۀ کیفری از کشور محل اقامت
  • گواهی سابقۀ کیفری از کشور پرتغال
  • اظهارنامۀ دپارتمان مالیاتی مبنی بر اثبات دیون به سازمان امور مالیاتی
  • اظهارنامۀ تأمین اجتماعی مبنی بر نبود دیون معوقه به سازمان تأمین اجتماعی
  • اظهارنامۀ سرمایه گذار در تأیید انطباق با پیش نیازهای سرمایه گذاری
  • گواهی بیمۀ پزشکی
  • عکس پاسپورتی

حق تابعیت پرتغال در سال 2021

منطبق بر قوانین پرتغال، هر شخصی می­ تواند براساس ضوابط تعیین­ شده در صورتی که اقامت موقت یا دائمی داشته باشد برای اخذ تابعیت پرتغالی اقدام کند. به طور معمول تابعیت پرتغالی در شرایط زیر حاصل می شود:
اقامت
  • اگر متقاضی حداقل 6 سال در پرتغال اقامت داشته باشد
  • حداقل 18 سال سن داشته باشد (یا حداقل 16 سال دارد اما متاهل یا دارای مسئولیت قانونی است)
  • سابقۀ کیفری ندارد
  • درک پایه از زبان پرتغالی (سطح A2) دارد

اقامت پرتغال از طریق تولد

  • اگر کودکی از والدین غیر پرتغالی اما در پرتغال به دنیا بیاید و والدینش به مدت 5 سال در پرتغال اقامت داشته باشند، کودک واجد شرایط اخذ تابعیت پرتغالی است؛
  • اگر کودکی خارج از کشور پرتغال به دنیا آمده اما یکی از والدینش دارای تابعیت پرتغال باشد، کودک واجد شرایط تابعیت پرتغالی است؛

اقامت پرتغال با ازدواج و اتحاد مدنی

  • کسانی که بیش از 3 سال با یک شهروند پرتغالی ازدواج کرده اند واجد شرایط اخذ تابعیت پرتغال می باشند.
  • فردی که بیش از 3 سال با یک شهروند پرتغالی زندگی کند، واجد شرایط اخذ تابعیت پرتغال است.

اقامت پرتغال با اشتغال 

اجازه اقامت کارکنان شامل اغلب کارکنان در پرتغال می شود. اعتبار این مجوز اقامت 1 ساله است و البته قابل تمدید تا 5 سال دیگر نیز هست. و بعد از این مدت، دارنده آن می تواند برای اقامت دائم پرتغال درخواست دهد. اجازه اقامت به مهاجران و محققان با تخصص بالا شامل اساتید دانشگاهی، محققان علمی و متخصصان کاری با تبحر خاص می شود. مدت اعتبار، شرایط تمدید و درخواست اقامت دائم همچون مجوز اقامت کارکنان است.تعداد متقاضیانی که در بخش های مختلف این کشور مشغول به فعالیت می باشند در نمودار زیر بیان شده است:اجازه اقامت به دارندگان کارت آبی (EU Blue Card) یک ویزای کاری پرتغال و اجازه اقامت برای کارگران بسیار کارآمد از کشورهای غیر اتحادیه اروپا است. فرد می تواند برای کارت آبی اتحادیه اروپا درخواست دهد چنانچه دارای یک کیفیت برتر در کار (به عنوان مثال یک مدرک دانشگاهی) و حداقل 1 سال سابقه با قرارداد کاری در یک کشور اتحادیه اروپا باشد و حقوق و دستمزد ناخالص سالیانه ای معادل حداقل یک و نیم برابر میانگین ملی کشور داشته باشد. اجازه اقامت با کار دانشجویی که البته این افراد عموماً دارای اجازه اقامت تحصیلی نیز هستند.

مشاغل پر طرفدار در پرتغال 2021

میزان درآمد حاصل در این کشور با توجه به معیارهایی متفاوت یکسان نخواهد بود. در سال 2021 به ازای هر ساعت کار مفید در شرکت ها و یا سایر مشاغل در این کشور حدود 16€ (یورو) به متقاضیان تعلق می گیرد. مشاغل پردرآمد در این کشور زیر شاخه های رشته مهندسی، خدمات، پزشکی، مالی و  سایر رشته های حساس می باشد. به طور کلی میزان درآمد در این کشور دارای حداقل و حداکثر خواهد بود که در این بخش شرح داده شده است:مشاغل پرطرفدار در پرتغال شامل موارد ذیل است. این مشاغل همراه با درآمد در جدول زیر بیان شده است:

مشاغل درآمد به یورو در ماه مشاغل درآمد به یورو در ماه
جراح مغز و اعصاب 18700€ متخصص پوست 16700€
مشاور روانشناسی 14500€ مختصص پروتز 13800€
دکتر قلب و عروق 13400€ مدیر بانک 9480€
رادیولوژیست 12600€ مدیر اجرایی 9480€
مدیر مالی 9660€ مدیر بازاریابی 7910€

اقامت پرتغال با خرید ملک

برای اشخاصی که قصد مهاجرت سرمایه گذاری در پرتغال را دارند این امر از طریق خرید ملک نیز انجام پذیر است. در کشور پرتغال می توان با خرید ملک اقامت آن را به دست آورد. اما خرید ملک در پرتغال 2 روش دارد. یک روش خرید ملک به ارزش 350000€ (یورو) است. روش دیگر خرید ملک به ارزش 500000€ (یورو) می باشد. در روش اول میزان هزینه جهت خرید ملک کمتر است. اما شرایط ویژه ای دارد.

به طور دقیق تر باید ملک خریداری شده بالای 20 سال قدمت در ساخت داشته باشد. همچنین فرد خریدار باید ملک را حداقل به ارزش 300000€ (یورو) خریداری کند. سپس 50000€ (یورو) صرف بازسازی آن ملک نماید. در این صورت می تواند اقامت پرتغال را به دست آورد. اما در رابطه با ملک 500000€ (یورو) قضیه متفاوت است و هیچ محدودیتی برای خرید ملک وجود ندارد.

اقامت پرتغال از طریق سرمایه گذاری

برای اخذ مجوز این نوع اقامت، یک روش خرید ملک به ارزش 500000€ (یورو) است. در این صورت فرد می تواند مجوز اقامت طلایی (Golden residence)، دریافت کند. این مجوز هر 2 سال قابل تمدید است و بعد 5 سال فرد می­ تواند برای اقامت دائم درخواست دهد. در هر دوره 2 ساله اقامت، صرفاً حضور دو هفته ای فرد در پرتغال کفایت می­ کند و نیازی به حضور دائمی نیست. علاوه بر خرید ملک، سرمایه گذاری به ارزش 350000€ (یورو) و یا ثبت شرکت نیز اجازه این اقامت را به شخص خواهد داد. در روش سرمایه گذاری اصل پول با سود 2% تا 3%، بعد از 5 سال به فرد بازگردانده خواهد شد.

انواع سرمایه گذاری تحت برنامه ی ویزای طلایی پرتغال

سرمایه گذاری املاک

  • خرید ملکی به ارزش بیش از 500,000 یورو
  •  خرید ملکی به ارزش بیش از 350,000 یورو (برای املاک قدیمی بالای 30 سال قدمت یا املاکی که در مناطق بازسازی شهری واقع شده اند)

سرمایه گذاری نقدی

  • انتقال وجهی بالای 1 میلیون یورو
  • انتقال وجهی بیش از ۳۵۰ هزار یورو برای فعالیت های تحقیقاتی
  •  انتقال وجهی بیش از ۲۵۰ هزار یورو برای فعالیت های هنری یا فرهنگی
  •  انتقال وجهی بیش از ۵۰۰ هزار یورو برای سرمایه گذاری شرکت های کوچک و متوسط 

اشتغال زایی

  • ایجاد حداقل 10 شغل

باید خاطر نشان کرد که فقط سرمایه گذاری هایی که به طور موثر بعد از 8 اکتبر 2012 ایجاد شده اند، واجد شرایط برنامه ی ویزای طلایی هستند.

مدت اعتبار ویزای سرمایه گذاری طلایی پرتغال

این ویزا بعد از صدور برای یک دوره ی اولیه 1 ساله اعتبار دارد و سپس برای دوره های دو ساله ی دیگر قابل تمدید می باشد.

اقامت پرتغال از طریق تحصیل

یکی از روش های اخذ مجوز اقامت در پرتغال اخذ ویزای تحصیلی پرتغال است. دانشجویان خارجی در کشور پرتغال اجازه کار نیمه مدت و نیمه وقت دارند. دانشجویان در پایان تحصیلات خود می توانند 1 سال در پرتغال به جستجوی کار بپردازند. در صورت یافتن کار و 5 سال اقامت به واسطه آن می توانند درخواست اقامت دائم نمایند. متقاضیان می توانند از هزینه های تحصیلی در این کشور نیز اطلاع یابند. امکان تحصیل در مقاطع مختلف مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور وجود دارد.

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل در پرتغال 2021

بهترین دانشگاه های کشور پرتغال  با بررسی رتبه جهانی و رتبه کشوری در جدول زیر بیان شده است:

دانشگاه رتبه جهانی رتبه کشوری
دانشگاه پورتو 328 1
دانشگاه لیسبون 405 2
دانشگاه جدید لیسبون 407 3
دانشگاه کویمبرا 407 4
دانشگاه آیریرو 531-405 5
دانشگاه مینو 700-651 6
دانشگاه کاتولیک پرتغال 800-751 7

مزایای دریافت گلدن ویزای پرتغال

  • اقامت دائم بعد از 5 سال
  • اخذ تابعیت مادام­ العمر بعد از 6 سال
  • سفر بدون ویزا در منطقۀ شینگن تنها با داشتن اجازۀ اقامت
  • تابعیت دوگانه مجاز است
  • دسترسی بدون ویزا به 172 کشور
  • برنامه ه­ای ساده و بدون پیچیدگی و سرراست

پرسش و پاسخ های متداول در مورد اقامت پرتغال

در این بخش از مقاله به بررسی سوالات پرتکرار در باب اقامت پرتغال می پردازیم:

  • با چه نوع ویزاهایی می توان به اقامت بلند مدت پرتغال دست یافت؟ استخدام شغلی با کارفرمای پرتغالی در پرتغال، خود اشتغالی و کارآفرینی، تحصیل، رسیدن به کار پس از تحصیل، پیوست به خانواده، از طریق خرید ملک و تمکن مالی می توان به اقامت بلند مدت دست یافت.
  • اقامت پرتغال از طریق اشتغال چگونه به دست می آید؟ مجوزهای اقامتی که از طریق کار (استخدام و یا راه اندازی شغل) در این کشور، برای مدت زمان 1 سال هستند و البته قابلیت تمدید تا 5 سال دیگر دارند. پس از آن می توان درخواست اقامت دائم را ارائه کرد. اقامت دائم (کارت آبی اتحادیه اروپا) در صورت داشتن درآمد حداقلی تعیین شده و پرداخت بیمه و مالیات به صورت منظم به فرد تعلق می گیرد.
  • آیا از طریق خرید ملک نیز می توان اقامت پرتغال را به دست آورد؟ با خرید ملک می توان گلدن ویزای پرتغال و اقامت 5 ساله را به دست آورد. خرید ملک با مبلغ 350000€ الی 500000€ (یورو) امکان پذیر است.
  • آیا از طریق تحصیل می توان به اقامت در پرتغال رسید؟ تحصیل در پرتغال با حق کار دانشجویی و حق کار پس از تحصیل برای دانشجویان همراه است. دانشجویان می توانند اقامتی 1 ساله پس از تحصیل داشته باشند و اگر در این مهلت به کار برسند می توانند ویزای کاری دریافت کنند که با تمدید حداکثر 5 ساله آن به اقامت دائم پرتغال دست خواهند یافت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.